Turstier

Sevlehula

3 Stier med felles mål: Sevlehula.

Sevlehula er et av gjemmestedene til Ola Olsen Sevle (Sevleguten), som var på rømmen etter å ha drept en handelsmann i 1832. Han ble avrettet ved halshugging i 1834. Sevleguten kom i fra gården Selve, som ligger noen kilometer sør-vest for Selvehula. Sevlehula ligger i åsen over Sevle og Skjønnegårdene, på østsiden av Norefjorden.

Turmulighet 1: Øygarden - Sevlehula
Stien starter ved Øygarden i Borgegrend og beveger seg i stigende skogsterreng opp til Sevlehula.

Turmulighet 2: Sevlejordet - Skreddargarden - Sevlehula
Stien Starter ved Sevlejordet. Følger en bratt sti/traktorvei opp til Skreddargarden som ligger på toppen av åsen. Derfra kan man gå nordover åsen til Sevlehula.

Turmulighet 3: Lesteberg - Ivarsgard - Skreddargarden - Sevlehula
Stien starter ved Lesteberg i Øktedalsgrenda. Derfra går det en sti/traktorvei opp til toppen av åsen og Ivarsgard. Derfra følges åsen nordover til Skreddargarden og Sevlehula.

Eidsfjell

Den høyeste og mest markerte av toppene på vestsiden av Norefjorden/Kravikfjorden lengst sør i kommunen. Fra denne toppen har man et flott rundskue og kan se svært langt, på klare høstdager kan du sågar få øye på Tryvannstårnet v/Oslo!
Fra parkering følg liten sideveg ca 400 meter. Følg deretter merket sti gjennom bjørkeskog til man kommer opp til snaufjellet etter ca 1,5 kilometer. Stien går så videre med jevn stigning opp til Falltjern, før man begynner på den siste oppstigningen på ca en kilometer opp til toppen.

ADKOMST

Kjør fylkesvegen på vestsiden av fjorden sørover fra Norefjord sentrum. Etter ca. 3,5 km ved Søre Eide: Ta opp bomvegen til høyre, merket Eide-Persbu. Etter ca. 7 km. på svingete veg kommer man opp til de første hyttene på fjellet og Roe seter. Her er det skilt "Eidsfjell" ved vegen. Parker her.

Diverse turstier

Vrenne/Fjordgløtt Camping - Åsen -Grånåset

Stien starter rett sør for Fjordgløtt Camping og følger bratt sti/traktorvei i skogsterreng opp til toppen av åsen og gården Åsen. Derfra går stien videre i lett stigende terreng til Grånåset. Her er det bademuligheter i tjennet. Grånåset er og tilgjengelig med bil fra Hallandsgrend.

Grånåset - Heimtjønnan - Hallandseter - retur

Fra Grånåset går en bratt sti opp til fjellet. Stien går videre over Åsbøfjell, et fjellområde med flott topografi. Stien går videre i lett terreng, via Heimtjønnan og ned til Hallandseter. Stien er og tilgjengelig fra Hallandseter.

Åsen - Loftsgård

Fra Åsen går en flott sti langs åsryggen sørover til Loftsgård i Åsbøgrend. Stien egner seg som en del av en rundtur i kombinasjon med tur 4 og 7. Om stien skal gås alene, kan man begynne ved Loftsgård og gå nordover.

Loftsgård - Sandlien

Fra Loftsgård i Åsbøgrend går en flott vei/sti ned åsen med stedvis utsikt over fjorden. Fra Sandlien følges grusveien ned til Nordre Sandnes og nordover mot Vrenne.Turen egner seg som en rundtur i kombinasjon med tursti 4 og 6.

Groveseter - Hengelii - Roset - Hallandseter/Gvamseter - retur

Turen starter ved Nyseterveien på vestsiden i Åsbøgrend. Følg Grusveien nordover ca 1 km og ta deretter opp til venstre. Her går en flott gammel sti opp til Groveseter. Stien fortsetter i stigende terreng, nordover åsen til Vesleseter og Hengelii. Fra Hengelii går stien opp i fjellet langs Rosetåe og opp til Rosetvann. Nydelig beliggenhet med bade- og fiskemuligheter (fiskekort fåes kjøpt). Stien fortsetter langs vannet og ned til Gvamseter og Hallandseter på andre siden av fjellet. Stien er tilgjengelig fra Hallandseter.

Byggingen 1171 m.o.h

Fint terreng, fin natur og fin sti til familievennlige Byggingen. Toppen ligger i Nore. Du kjører inn Juvsgrend, på vestsiden av Norefjorden, og kan parkere på Sørset. Det er tydelig sti opp til toppen, gå på sørsida av Røyekjønn. Det er en sti opp ryggen på Byggingen, men den er ikke merka på kartet. Anbefaler å bruke UT.no på turen så du vet du følger riktig sti. Fra toppen har du utsikt mot Hallandsfjell, Eidsfjell, Nore, Veggli, overalt...! Ta med kontanter til bom.

Skagsåsen 972 m.o.h.

Trenger du en skikkelig hard tur, med super utsikt som belønning, anbefales Skagsåsen. Nå er det flere veier til Skagsåsen, men for en utfordring anbefales denne: Stien begynner ved Åsly, i Nore. Det står Skagsåsen på et skilt ved fylkesvei 40. I begynnelsen følger stien en litt gjengrodd traktorvei. Etter bratt stigning kommer man til et platå som er myrlendt, da må man gå til venstre for myrene. På den siden finnes det en sti som går opp på vestsiden og følger en rygg opp mot toppen. Denne turen er ganske krevende. For en lettere tur til Skagsåsen kan man gå fra Verjedalen. Det er flott 360 graders utsikt fra denne toppen. Garantert verdt slitet. Bruk UT.no selv om ikke stiene er lagt inn. Den gjør det lettere å finne frem.

Hanskonatten 732 m.o.h

Kjør inn Juvsgrendveien på vestsiden av Norefjorden. Sett bilen ved bommen og følg veien frem til hytta ved Nordåstjønn (der slutter veien). På høyre side av veien er det ei myr og i enden av myra er det mulig å gå opp mot toppen. Turen er ikke merket, men det er kort vei og lett å ta seg frem. Bruk UT.no appen så du vet hvor du er i forhold til toppen. Denne toppen har utsikt over hele Norefjorden og flott utsikt mot Eidsfjell, Kvannehøgdin og Hallandsfjell. Man kan ta en avstikker til Noreåsen, som er rett ved siden av. Der er det kjempefin utsikt mot Nore sentrum. Du kan også ta en lengre avstikker mot Tjugenatten. Det er ikke sti, men bruk UT.no. Man belønnes med god utsikt mot Åsbøgrend.

Dynatten 1172 m.o.h

Toppen ligger på grensa mellom Nore og Uvdal og Rollag kommune. Man kan parkere ved hyttefeltet i Killingdalen på Vegglifjell. Det er sti hele veien, men pass på å ikke ta av for tidlig. Følg Nordmansslepa langs nordre Ruståe og ta av til høyre opp mot Dynatten. Flott utsikt mot Vegglifjell, Eidsfjell og Blefjell. Bomvei, som tar kort, om man kjører opp fra Veggli. Man kan også kjøre veien inn ved Eide på vestsiden av Norefjorden. Kjør frem til Killingdalen, her er det bomvei, ta med kontanter.

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang